Jak wybrać agencję marketingu internetowego?

Jak wybrać agencję marketingu internetowego?

Wybór skutecznej i jednocześnie zaufanej agencji świadczącej usługi marketingu internetowego nie jest zadaniem prostym.   Olbrzymia konkurencja, sztuczki handlowe telemarketerów oraz permanentna walka o klienta sprawia, że w Twojej głowie może pojawić się następująca myśl „ja już nie wiem kogo wybrać”. Postaramy się poniżej pomóc Ci przebrnąć  przez ten trudny proces decyzyjny.

Wybierając firmę, która ma rozwinąć Twój biznes musisz kierować się intuicją, ale również kilkoma bardzo ważnymi wskazówkami, które zwykle okazują się pomocne. Powierzenie obcej firmie marketingu powinno być odpowiedzialną decyzją. Skuteczna agencja e-marketingowa w dobie Google i Facebooka wykorzysta potencjał Internetu i pozwoli Twojej firmie osiągać sukcesy. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę?

Doświadczenie specjalistów

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapytać agencje o specjalistów, którzy będą realizowali dany projekt. Wieloletnia praktyka w marketingu internetowym jest kluczowa. Ważne jest również doświadczenie osoby, która przyjedzie na spotkanie (będzie rozmawiała przez telefon). Bardzo często na pierwszy rzut oka widać czy dana osoba wie o czym mówi czy błądzi w terminologii marketingowej i ratuje się handlowymi sztuczkami.

Przejrzyste warunki współpracy

Uczciwa i rzetelna agencja przedstawia w sposób czytelny warunki umowy. Agencje nastawione na swój zysk oferują najczęściej długoterminowe umowy okresowe, które trudno jest wypowiedzieć. To niebezpieczne. Fachowcy, którzy wierzą w sukces danego projektu i chcą faktycznie rozwinąć Twój sukces będą skłonni zawrzeć w umowie zapis o 1-miesięcznym okresie wypowiedzenia, dzięki czemu już od początku otrzymujesz poczucie bezpieczeństwa.

Raportowanie pracy

Dobra agencja marketingowa zawsze raportuje wykonaną pracę i nie ma nic do ukrycia. Powinieneś otrzymywać przynajmniej raz w miesiącu poza fakturą również raport z działań, które zostały przeprowadzone na rzecz Twojego sukcesu. W raportach powinny znaleźć się również dane dotyczące ruchu na stronie oraz krótki komentarz.

Dedykowany opiekun

Nie każda agencja marketingowa może pozwolić sobie na dedykowanego opiekuna, który jest na bieżąco z wszystkimi działaniami związanymi z Twoim projektem. Często agencje mianują opiekunem klienta handlowca, który sprzedaje usługi marketingowe. Takie rozwiązanie sprawia, że osoba pierwszego kontaktu najczęściej nie ma wiedzy technicznej, a także niewiele Ci powie o tym co jest robione z Twoją stroną internetową. Najczęściej usłyszysz odpowiedź „muszę skontaktować się z pozycjonerem i dam znać” po czym telefon milczy. Agencje posiadające menadżera projektu oferują dużą łatwiejszą komunikację na linii agencja-klient.

Spójne cele

Rozmawiając z przedstawicielem agencji marketingowej bez problemu wyczujesz czy jego cele są spójne z Twoimi.  Jeśli po drugiej stronie stołu (słuchawki) usłyszysz wyuczone frazesy marketingowe zamiast rzeczowej dyskusji na temat Twoich potrzeb, zalet i wad firmy oraz szans rozwoju to znaczy, że trafiłeś na niewłaściwą agencję. Najważniejszą kwestią w marketingu zawsze jest omówienie Twojego celu biznesowego. Pamiętaj, że nie da się nawet sporządzić przemyślanej oferty nie poruszając tego tematu.

Zaufanie i szacunek

Wieloletnia współpraca z jedną agencją powinna być Twoim marzeniem. Oznaczałoby to bowiem, że firma się rozwija. Na zaufanie trzeba jednak zapracować. Agencja powinna oczekiwać od Ciebie współpracy (odbieranie telefonów, e-maili), pomocy w zrozumieniu jakiegoś aspektu Twojej działalności czy choćby terminowego opłacania FV. Ty z kolei powinieneś oczekiwać terminowego raportu, możliwości zadzwonienia i omówienia stanu prac przynajmniej raz w miesiącu oraz wyrozumiałości, jeśli nie rozumiesz terminologii marketingu internetowego. Czasami można to wyczuć podczas pierwszego kontaktu – poza profesjonalizmem i wiedzą ważna jest zwykła ludzka życzliwość.

Handlowa ofertówka

Niektóre agencje przyciągają klientów bardzo profesjonalnie przygotowaną ofertówką, w której 80% treści stanowi czysty marketing. Nie zawsze jest to negatywny sygnał, jednak warto się zastanowić czy tak nacechowana handlem oferta nie próbuje zamaskować kluczowych informacji dotyczących propozycji. Bardzo często prosta i przejrzysta oferta oraz rzeczowa dyskusja okazują się strzałem w przysłowiową dziesiątkę.

Powyższe wskazówki powinny okazać się pomocne przy wyborze agencji e-marketingowej. Pamiętaj, że nie ma złych pytań i warto poświęcić chwilę na rozmowę przed podpisaniem umowy, niż później się męczyć przez długi okres. Jeśli jest to możliwe zawsze proponuj spotkanie, na którym porozmawiasz z przedstawicielem agencji. Spotkania biznesowe mają najwyższą skuteczność jeśli chodzi o zrozumienie celów obu stron oraz zmotywowanie agencji do skutecznego działania. Nie podpisuj umowy po kontakcie mailowym. Jeśli nie ma możliwości spotkania zawsze kontaktuj się telefonicznie z przedstawicielem agencji.