biuro@grupamdb.pl     Telefon: 570 531 213

3 najczęstsze przyczyny niepowodzenia inwestycji w pozycjonowanie

Usługa pozycjonowania strony nie jest reklamą, która daje gwarancje efektu. Od tego trzeba zacząć, aby zrozumieć istotę pozycjonowania. Żeby nie było jednak tak pesymistycznie, warto dodać, że osiągnięcie dobrej pozycji w wyszukiwarce Google na interesujące nas frazy zwykle dostarcza nam wyższej konwersji niż wszystkie inne reklamy (Facebook Ads, Google Ads czy Youtube Ads). Opłaca się zatem robić to dobrze.

W niniejszym artykule postaramy się wskazać najczęstsze przyczyny niepowodzenia inwestycji w SEO od strony klienta agencji, a więc firmy, która zamierza się rozwijać, dzięki widoczności w Google.

  1. Nietrafiony wybór agencji SEO

Z doświadczenia wiemy jak bardzo istotne jest „trafić na dobrą firmę od SEO”. Sami pracowaliśmy przez wiele lat w różnych firmach świadczących usługi pozycjonowania strony i doskonale znamy wszelkie mankamenty branży. Zapewne Twoja firma otrzymuje telefony oraz wiadomości e-mail od firm proponujących SEO (im bardziej widoczna Twoja firma, tym więcej). Jak zatem rozpoznać dobrą firmę? Nie jest to oczywiście regułą, ale w branży SEO im większa firma oraz im bardziej rozbudowany dział sprzedaży, tym później większa anonimowość przy współpracy. Dobrze prosperujący dział PR, piękna ofertówka, kilka telefonów w tygodniu od miłego handlowca, omawianie warunków współpracy. Do tego momentu wszystko wygląda dobrze. Czy nie zastanawia Cię jednak, że pod skorupą zaciętej walki o klienta, kryje się brak indywidualnego podejścia? Czy handlowiec spróbował odkryć Twoje problemy? Przedstawił Ci zagrożenia? Spróbował podejść do oferty biznesowo? Zaproponował spotkanie i dłuższą analizę? A może dostałeś ofertę gotowca (pakiet 1000 zł, pakiet 2000 zł, pakiet 3000 zł), i masz sobie wybrać najlepszą opcję dla siebie?

Więcej o wyborze agencji SEO pisaliśmy również w artykule Jak wybrać agencję marketingu internetowego?

2. Brak zaangażowania z Twojej strony

Prawdą jest, że podpisując umowę z firmą SEO i przekazując jej dane do Twojej strony WWW w celu jej optymalizacji, firma pozycjonerska poradzi sobie na początkowym etapie. Co jednak dalej? Pozycjonowanie strony to dziś profesjonalna usługa, polegająca między innymi na prezentacji contentu wysokiej jakości (teksty, zdjęcia, filmy, infografiki). Jeśli nie zaangażujesz się choć w minimalnym stopniu w pokazanie swojej firmy w jak najlepszym świetle i nie będziesz w stałym kontakcie z pozycjonerem, może to skończyć się niepowodzeniem. Są oczywiście branże mało konkurencyjne i bardzo wyspecjalizowane, w których nie ma częstych zmian i w których Twoje minimalne zaangażowanie jest zrozumiałe. W większości branż jednak im bardziej opowiesz pozycjonerowi o swojej firmie, konkurentach, swoich zaletach oraz wadach, im bardziej zrozumie specyfikę Twojej firmy, tym większa szansa na dobry efekt. Dzisiejsze algorytmy Google są na tyle zaawansowane, że nie wystarczy już w treści strony WWW (np. restauracji w centrum Bydgoszczy) zamieścić tekstów typu „Nasza restauracja zlokalizowana jest w Bydgoszczy. W ofercie restauracji znajduje się {…}. Bydgoszcz to miasto…”. Potrzebna jest wyższa jakość oraz treści interesujące klienta, dzięki czemu zostanie dłużej na stronie, przejrzy więcej niż 1 zakładkę na stronie.

3. Zła architektura serwisu

Pamiętajmy, że Twój klient, który szuka produktu bądź usługi w Google otrzymuje wyniki, które Ty i Twoi konkurenci mu zaproponujecie – zarówno na stronie głównej, jak i podstronach czy wpisach na BLOGU. Nic nie powinno być dziełem przypadku w tej kwestii. Jeśli chcesz pozycjonować stronę główną na jakieś ogólne słowo kluczowe, skup się na tym, aby je dobrze uwypuklić w tym miejscu. Jeśli będziesz chciał pozycjonować dużą pule słów kluczowych na podstronie „oferta” z całą pewnością nie osiągniesz efektu. Dobrze zaprojektowana strona WWW to nie strona, która jest oceniana pod kątem wyłącznie atrakcyjnego wyglądu. Wartościowa strona ma przede wszystkim zarabiać dla Ciebie pieniądze. Budowa strony i linkowanie wewnętrzne w obrębie witryny ma niebagatelne znaczenie dla późniejszych efektów pozycjonowania. Jeśli na tym etapie popełnisz błąd, prawdopodobnie inwestycja w SEO nie przyniesie efektu. Często popełnianym błędem jest zatem zlecanie budowy strony WWW bez konsultacji z doświadczonym SEO-wcem. Strony nie musi budować firma pozycjonerska, może to być studio graficzne (zwykle będzie ładniej), jednak należy duży nacisk położyć na architekturę podstron i treści. W tym elemencie wiele firm kreujących piękne strony nadal ma problem. W skrajnych przypadkach kupioną stronę WWW na przykład za 3000 zł netto należy od razu przebudować, aby móc ją skutecznie pozycjonować. Zachęcamy zatem do audytów, konsultacji i rozmów z pozycjonerami już na etapie budowy strony WWW.