Założenie i prowadzenie Bloga powinno być odpowiedzialną decyzją. Z pewnością słyszałeś mnóstwo podpowiedzi od osób swobodnie poruszających się w świecie marketingowym w stylu „blog to podstawa”. W poniższym artykule postaramy się przedstawić zalety i wady takiego rozwiązania oraz odpowiedzieć na pytanie czy warto założyć bloga.
Prowadzenie bloga jest w dzisiejszym świecie najpopularniejszym narzędziem marketingowym wspierającym procesy sprzedaży oraz wszelkie działania marketingowe. Nie zawsze tego typu kroki oznaczają jednak gwarantowany sukces. Przyjrzyjmy się najpierw zaletom prowadzenia bloga:
Zalety
Wiedza oznacza fachowość
Dzielenie się Twoją wiedzą dotyczącą świadczonych usług lub sprzedawanych produktów pozytywnie wpływa na odbiór przez klientów. Skoro piszesz jako ekspert i zabierasz „głos” w kwestiach dotyczących Twojej branży to znaczy, że jesteś specjalistą najwyższych lotów. Tak działa Blog.
Pomagam klientowi, więc mnie lubi
Dobrze napisana odpowiedź na pytania pojawiające się w branży może spowodować, że Twój blog trafi na listę ulubionych stron wielu użytkowników. Jeśli pomożesz rozwiązać jakiś problem Twojemu potencjalnemu klientowi, dzięki artykułowi na blogu masz dużą szansę, że zostanie Twoim klientem. I nie myśl, że każda Twoja rada powinna klienta kosztować określoną kwotę. On wróci do Ciebie i przyniesie jeszcze 2 innych klientów.
Google docenia Blogi
Wytyczne najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie są jasne. Prowadzenie bloga daje same korzyści. Trudno nie zgodzić się z tym twierdzeniem, skoro dzięki tworzeniu Content Marketingu pozyskujesz wartościowy ruch na swoją stronę. Jeśli blog jest postawiony w domenie, na której masz stronę firmową otrzymujesz dodatkowy punkt w postaci rozbudowy serwisu o tematyczne treści – nadal jest to czynnik rankingowy w pozycjonowaniu. Oznacza to, że szansa na lepsze wyniki w Google wzrasta.
Wady
Trudno znaleźć czas na pisanie
Założenie bloga to jedno, a systematyczne pisanie artykułów to drugie. Jeśli nie będziesz tworzyć treści przynajmniej 1 tekst na 6-8 tygodni może to być odbierane przez Twoich klientów negatywnie. Na początku z pewnością przyjdzie motywacja, trudno jednak ją znaleźć po 2 latach pracy nad blogiem. Trzeba pamiętać, że przygotowanie jednego artykułu na bloga zajmuje najczęściej kilka godzin.
Klient odróżnia fachowca od amatora
Jeśli zdecydujesz się na oddelegowanie zadań związanych z tworzeniem bloga na swoich pracowników, zwłaszcza stażystę, który dopiero uczy się Twojej branży może to być bardzo szybko wyłapane przez potencjalnych klientów. Oni doskonale potrafią odróżnić fachowca od amatora i to po kilku pierwszych słowach wyświetlonych na ekranie monitora. Warto zatem przemyśleć tę kwestie zanim zdecydujesz się na blog.
Prawdziwe efekty przyjdą za kilka lat
Prowadzenie bloga to inwestycja w przyszłość. Największą wadą zdaniem wielu przedsiębiorców jest oczekiwanie na efekt. Poświęcanie czasu na pisanie z jednoczesnym brakiem realnych korzyści przez wiele miesięcy to dla wielu firm czynnik zniechęcający. Blog to strategia długofalowa dla cierpliwych, a ze względu na wysokie koszty prowadzenia działalności niestety bardzo często cierpliwości brakuje.
Czy warto zatem prowadzić Bloga?
Blog daje wiele korzyści, jednak nie warto się na niego decydować tylko ze względu na panującą modę. Jeśli nie masz czasu, ludzi i strategii wieloletniej być może znajdziesz inne pomysły na rozwój swojej marki w Internecie. Prowadzenie bloga ma sens, jeśli artykuły będą tworzone przez osoby z największą wiedzą techniczną w Twojej firmie. Oczywiście nie muszą one same redagować treści, jednak muszą czuwać nad całą częścią merytoryczną tekstów i/lub grafik. Blog to Twoja wizytówka, miejsce w którym kontaktujesz się z klientami budując ich zainteresowanie Twoją ofertą. To również miejsce, w którym rozszerzasz informacje zawarte na stronie internetowej, dlatego jakość musi być wysoka. Dzięki dobrze zoptymalizowanym artykułom masz również szansę na wzrost ilości odwiedzin z wyszukiwarki Google. Duże marki bardzo często zdobywają 60-80% ruchu właśnie z Bloga doceniając jego siłę i udział w strategii sprzedażowej firmy.